Lomailua Etelä-Koreassa ja itä-Taiwanissa

Viimeiset reilut kolme viikkoa Taiwanissa miulla oli lomaa. Kiinalainen uusi vuosi oli lähenemässä ja lukiolla oli enää koeviikko jäljellä ennen lomille jääntiä. Kun kaikki lukiolla hääräsivät kokeisiin lukemisen ja niiden tekemisen kanssa, ei miulle ollut siellä enää tehtävää. Siispä sekin viikko annettiin miulle lomaksi, ja lähdin viikoksi Koreaan taiwanilaisen kaverin kanssa. Reissu kesti hieman reilun viikon. Lensimme Taipeista Busaniin, jossa yövyimme ensimmäiset neljä yötä. Tämän jälkeen siirryimme junalla Souliin viimeiseksi kolmeksi yöksi, josta lopulta lensimme Kaohsiungiin.

Gamcheon culture village

Näkymä Soulin näkötornilta

Koreassa oli todella nättiä, mutta myös hirmu kylmä. Lähinnä kylmyyden aiheutti hyytävä tuuli ja talvitakin puute. Itse pidin enemmän Busanista kuin Soulista, sillä Busan tuntui rauhallisemmalta, vaikka iso kaupunki onkin. Ylipäätään rakastuin Korean meren rantaan ja moniin kukkuloihin, ja siellä kulkiessa tuli tunne, että olisi sielläkin mukava jokunen kuukausi viettää.
Viikon jälkeen Taiwaniin paluu kuitenkin tuntui kotiin paluulta, ja oli aika palata rakastumaan lisää Taiwanin rantoihin ja kukkuloihin. Taiwaniin palattua käytin pari päivää pakkailuun, paketin Suomeen lähettämiseen, kaverin synttäreiden juhlintaan ja viimeisten viikkojen suunnitteluun. Suunnittelun tuotos oli viikon retkeily Taiwanin itä-rannalle Taitungiin ja Hualieniin, josta menin vielä pariksi yöksi Taipeihin.

Vietin jokaisessa kaupungissa kaksi yötä hostellissa. Taipein osuutta lukuun ottamatta matkustin yksin, joka oli uskomattoman rentouttavaa ja voimaannuttavaa kiireisten viimeisten viikkojen (tai ehkä kaikkien viikkojen) jälkeen. Ensimmäinen kohde oli Taitung, jossa ensitöikseni kävelin kaupungin keskellä olevan kukkulan päälle, kävin kahdesti rannalla kuuntelemassa Tyynen valtameren huminaa ja suunnittelin mitä tekisin seuraavana päivänä. Tällä kertaa suunnittelun tuotos oli pyöräretki rannikkoa myöten. Seuraavana aamuna nukuin mukavan pitkään, kävin vuokraamassa pyörän noin 5 eurolla yli kuudeksi tunniksi, ja lähdin pyöräilemään.

Seuraavan päivän kohteena oli Hualien. Hualieniin menossa päätavoitteena oli päästä Tarokon kansallispuistoon, ja edellisen hostellin tuttavan suosituksesta varasinkin opastetun päiväretken Tarokoon. Ensimmäisen Hualien iltapäivän ja illan vietin kaupunkiin tutustuen, ja lopulta myös erään taiwanilaisen perheen kanssa nightmarketissa jutellen ja ruokia maistellen. Seuraavana päivänä oli edessä Tarokon päiväretki, jonka jälkeen päätin rentoutua hostellilla teetä juoden ja ristisanatehtäviä täytellen.

Hualien jälkeen matka jatkui Taipeihin, jossa miun seuraan liittyi saksalainen kaveri. Meillä ei kummallakaan ollut mitään suunnitelmia mitä Taipeissa tehtäisiin. Kävimme siis kävelemässä ympäriinsä, jonka jälkeen päädyimme takaisin hostellille, jossa tutustuttiin muihin hostellin vieraisiin ja vietettiin ilta heidän kanssaan. Seuraavana päivänä kävelimme jälleen ympäriinsä miettien mitä voitaisiin tehdä, kunnes päätimme lähteä taidemuseoon. Matkalla taidemuseoon näimme kuitenkin mainoksen luisteluhallista, joten teimme suunnitelman muutoksen ja menimme luistelemaan. Myöhemmin tavattiin yksi Taipeissa asuva kaveri, joka vei meidät kiinalaisen uuden vuoden markettiin. Seuraavana päivänä kävimme vielä porukalla syömässä ennen kuin oli aika lähteä jälleen bussilla Tainaniin. Lomailu, eli rento seikkailu Taiwanissa oli ihanaa. Saaren itäpuoli oli niin upea kuin jokainen taiwanilainen ja siellä käynyt ulkomaalainen oli antanut ymmärtää, ja siellä olisi voinut viettää aika vaikka kuinka paljon pidempään. Kaiken kiireen jäälkeen oli mahtavaa mennä mihin huvitti, tehdä mitä huvitti tai olla tekemättä. Istua rannalla katsomassa aaltoja niin kauan kuin hyvältä tuntui ja huomata miten hyvin pärjää yksin maassa, joka puolen vuoden aikana alkoi tuntua tutulta ja kodikkaalta. Taiwanissa matkustus oli täydellinen lopetus tälle vapaaehtoisjaksolle, vaikka toisaalta saaren kauneutta katsellessa alkoi myös harmittaa, että kotiin paluuseen oli alle viikko aikaa.